Thema: vrije tijd

Sport en cultuur dragen bij aan zelfontplooiing, vertellen kinderen zelf in een onderzoek naar de beleving van sport- en cultuuractiviteiten(1). De activiteiten gaan verveling tegen en sporen aan om door te zetten en doelen te stellen. Kinderen leren dat ze goed moeten oefenen voordat ze een lied kunnen spelen op een instrument en dat ze moeten trainen om op sportwedstrijden te kunnen presteren. Ook zien ze hun leraren als rolmodellen.

Bij een rondvraag over vrijetijdsbesteding van pleegkinderen kregen we veel voorbeelden. Enerzijds hoorden we over belemmeringen en over aanpassingen die nodig zijn. Anderzijds benadrukten pleegouders dat vrijetijdsbesteding bij jongeren een beschermende factor kan zijn: sociale contacten en activiteiten binnen de groep kunnen een veilig gevoel geven.

Zo vertelt een pleegmoeder over de scouting waar haar dochter voorzichtig begonnen was: “De scouting was een uitkomst, er was ruimte voor mij bij elke activiteit. Ik kon middagen in het zonnetje komen zitten om haar een veilig gevoel te geven. Ik heb gepoetst of geschilderd in het clubhuis, waardoor ik niet keek, maar er wel was. In haar puberteit bleef ze zich er thuis voelen en werd ze zelf begeleidster.”

Een gezinshuismoeder vertelt over een jongen van elf die nu eindelijk ook antwoord kan geven op de vraag: wat doe je nog meer? Of waar zit jij op? Hij kon vanwege zijn gedrag geen lid zijn van een club, maar doet nu mee met hardlopen in een groep kinderen onder begeleiding van een enthousiaste buurtgenoot.

En wat doe je als het kind zich thuis verveelt en tot niets komt? Een oplossing kan zijn om een maatje te zoeken. Zo vertelde een gezinshuisouder dat ze voor elk kind een ‘steunouder’ zoekt om het netwerk van het kind wat groter te maken.

(1) Veelbetekenende kansen, Mulier Instituut, 2016

Lees hier alle artikelen uit het thema ‘vrije tijd’.

Dit thema is voorbereid door Stephan van Berkel en Maud Verhoofstad. De tekening is van Judith Zijtregtop.


Tags: , ,